Nie od dziś wiadomo, że jakość światła oddziałuje na nasze emocje. Może pobudzić do działania, poprawić samopoczucie oraz odpowiednio nastroić. Zbyt niskie natężenie na sali sprzedaży może sprawić, że wewnątrz będzie zbyt ciemno, a przechodnie będą się zastanawiać, czy nasz sklep jest w ogóle otwarty. Dlatego przy robieniu projektu oświetlenia weźmy pod uwagę czy sklep będzie w jasnych, czy ciemnych kolorach. Musimy jednak pamiętać, że jeżeli oświetlenie będzie na przykład zniekształcać kolory ubrań, wówczas klienci mogą być bardziej skorzy do tego, aby takie produkty zwracać, co skutkować będzie negatywnym odbiorem naszej marki. Warto postawić na światło, które najlepiej pozwoli oddać prawdziwy kolor ubrań. Kolejnym ważnym elementem jest dystrybucja światła, dzięki przemyślanemu projektowi czy użyciu odpowiednich kątów rozsyłu światła wyznaczamy klientowi drogę zakupów i pokazujemy mu miejsca dla nas ważne, np. strefy promocyjne czy artykuły wysokomarżowe. Prawidło dobranym oświetleniem akcentującym możemy delikatnie podkreślić detale konkretnych produktów. Nie zapominajmy o strefie przy kasie – tutaj oświetlenie musi być odpowiednio dobrane zarówno z myślą o dużej ilości monitorów/ekranów, które wyświetlają reklamy i informacje marce, jak i o kliencie, który również może znaleźć coś dla siebie.
Wystarczy rzut oka na witrynę sklepową, a potencjalny klient od razu wie, czy chce wejść do takiego sklepu, czy też woli zrezygnować. Dlatego w tym przypadku koniecznie trzeba zaprezentować się od jak najlepszej strony. Oznacza to, że przede wszystkim powinniśmy postawić na przyciągnięcie wzroku potencjalnego klienta. Warto wyróżnić się na tle konkurencji i wyeksponować najważniejsze produkty sklepu. W tym przypadku strzałem w dziesiątkę okaże się oświetlenie punktowe na szynoprzewodach, takie rozwiązanie pozowali nam na odpowiednie rozmieszczenie światła w zależności od prezentowanej kolekcji.
Przymierzalnie w sklepach odzieżowych rządzą się swoimi prawami. Jest to bez wątpienia wyjątkowe miejsce, ponieważ to właśnie tutaj, po założeniu wybranych ubrań zachodzą najważniejsze decyzje. Aby w decyzjach tych wspierać konsumentów, również musimy pochylić się nad kwestią odpowiedniego oświetlenia. Powinno ono w jak największym stopniu być zbliżone do światła dziennego. Wysoki wskaźnik CRI >90 to coś, co musi charakteryzować rodzaj oświetlenia w sklepowych przymierzalniach. Dzięki temu klient pozna autentyczną barwę ubrań. Warto również mieć na uwadze, że przymierzalnia to miejsce, w którym ludzie bardzo często robią sobie zdjęcia i wysyłają je dalej, prosząc o opinie znajomych czy bliskich. Światło, które będzie działać niekorzystnie na naszą sylwetkę, spłaszczy ją, czy podkreśli niedoskonałości, nikogo nie zachęci do kupienia nawet najpiękniejszego ubrania. W końcu kupujemy ubrania na różne okazje. Czasami są to zestawy na co dzień, a czasami potrzebujemy kreacji, aby odpowiednio prezentować się wieczorową porą czy na imprezie.
Podsumowując:
Proces projektowania oświetlenia jest bardzo złożony, dlatego warto zlecić go firmie, która zajmuje się tym zawodowo i w zrozumiały sposób przekaże Ci informacje, jak osiągnąć wymarzony efekt. Nie wahaj się – napisz do Profilight Group i zapytaj o fachową radę 😊. My wiemy, jak prawidłowo oświetlić twój biznes.