Emocje a światło

Już od dawna, marketolodzy na co dzień zajmujący się handlem detalicznym prześcigają się w pomysłach, które pomogą dostosować przestrzeń sklepową do potencjalnie najbardziej komfortowych warunków jakich oczekuje konsument.  Zapach, delikatna muzyka dobiegająca w tle, odpowiednio ustawione regały i ekspozycje, wpisały się na stałe do kanonów skutecznego planowania przestrzeni sali sprzedaży. W ostatnim czasie ogromny nacisk nakłada się również na umiejętne rozplanowanie światła.
Rozmyte produkty w lodówkach w sklepie spożywczym

Oświetlanie w branży retail ma bardzo istotne znaczenie. Udowodniono, że barwa światła, jego natężenie i ustawienie wpływają na sposób w jaki mózg przetwarza bodźce. W związku z tym coraz częściej przeprowadza się modernizację oświetlenia nie tylko w biurach czy fabrykach, aby zapewnić pracownikom jak największy komfort i jakość pracy, ale przede wszystkim w miejscach, w których emocje przekuwane są na decyzje zakupowe. Światło jest wszędzie, gdzie tylko nie spojrzymy. Tam, gdzie jego barwa i natężenie są wytłumione, tam nasz umysł odruchowo włącza tryb podejrzenia, dociekliwości, braku pewności do otaczającej sytuacji. Z kolei tam, gdzie nasze oczy napotykają ciepłą barwę dodatkowo zaakcentowanych elementów ekspozycji, tam nasz mózg odbiera to jako nastrojowe bodźce wprowadzające w stan uspokojenia. Dobrze dobrane światło wprowadza w wyjątkowy spokojny stan relaksu. Dzięki takim bodźcom wytwarzają się pozytywne emocje i to właśnie one wpływają na decyzję o zakupie. Kiedy już zachęcimy klienta do wejścia do sklepu należy zrobić wszystko, aby zbudować potrzebę dotknięcia produktu, poznania i na końcu jego zakupu.

Emocje, które są wytwarzane w każdej sekundzie naszego życia decydują o tym czy mamy ochotę w danym miejscu się zatrzymać. Oświetlenie sklepowe, które jest nie wystarczające powoduje, że sklep wygląda na zamknięty i nie mamy ochoty do niego wejść. Naturalnym jest, że jeśli już zachęcimy klienta do wejścia do sklepu, jednak w środku zostanie potraktowany ostrym światłem, nie zostanie u nas na dłużej i wyjdzie z pustymi rękoma. Światło ma wypełniać każdy centymetr przestrzeni, zapewnić kupującemu prywatność, a jednocześnie wyeksponować pożądany przez niego produkt. Klient powinien mieć poczucie, że przedmiot, po który sięga jest z najwyższej półki a taki efekt uzyskać możemy wyłącznie odpowiednim oświetleniem.

W FMCG największe znaczenie ma ekspozycja towaru na półkach, a najczęściej popełnianym przy tym błędem jest użycie źle dobranego światła bądź nie odpowiednie zaakcentowanie ekspozycji. W efekcie to, co ma być na pierwszym planie nie wyróżnia się niczym od reszty produktów. Bardzo cenna jest tu umiejętność zaplanowania i odpowiedniego wyboru oświetlenia. Do prezentacji konkretnego produktu używa się światła akcentującego. Towar na półce powinien zachęcać do kupowania, a jeśli odpowiednio wyeksponujemy go oświetleniem, klient będzie miał większą ochotę po niego sięgnąć. Emocje, których w danym momencie klient doświadcza mają ogromy wpływ na podejmowane przez niego decyzje, dlatego dobór odpowiedniego oświetlenia jest w tym wypadku kluczowy.

Nowoczesne technologie LED potrafią skierować strumień światła dokładnie tam, gdzie chcemy, dlatego możemy prowadzić klienta po sali sprzedaży wyznaczając światłem poszczególne strefy. Dobrze zaprojektowane oświetlenie ułatwia poruszanie się po sklepie, powoduje, że to co sprzedawca chce wyeksponować na pewno nie zostanie przeoczone. Naszym zadaniem jest przedstawienie produktu (dosłownie i w przenośni) w jak najlepszym świetle, ale też wskazanie drogi klientowi. Zapewnienie odpowiednich warunków oświetleniowych na sali sprzedaży wprowadzi klienta w odpowiedni nastrój, a to przełoży się na zawartość koszyka zakupowego.

Modernizacja oświetlenia na LED pozwoli nie tylko na obniżenie kosztów energii elektrycznej, ale również pozwoli na dostosowanie oświetlenia do specyfikacji obiektu. Rodzaj, barwa czy ilość światła w sklepie są bardzo ważne w branży spożywczej. W sklepach wielkopowierzchniowych oświetlenie musi być dobrane tak, aby produkty były dobrze widoczne, ale też nie może być zbyt oślepiające zarówno dla klientów jak i dla pracowników, którzy przebywają tam wiele godzin. Oświetlenie led pozwoli dostosować moc energii do potrzeb konkretnego obiektu.