W języku polskim utarło się powiedzenie, że można „jeść oczami”. Jeżeli produkty spożywcze są dla nas wizualnie atrakcyjne i budzą ciekawość co do tego, jak mogą smakować – wówczas automatycznie dużo częściej po nie sięgamy. Nie każdy bowiem ma na tyle silną wolę, aby się oprzeć niektórym produktom, zwłaszcza jeżeli są to świeże i apetyczne wypieki. Aby jednak wzbudzić w kliencie to zaciekawienie naszymi produktami, wbrew pozorom nie wystarczą same wypieki. Bardzo istotną rolę w procesie sprzedaży odgrywa bowiem barwa oraz nasycenie światła, które realnie wpływają na decyzje zakupowe klientów. Co ciekawe, badania dowodzą, że zamontowanie odpowiedniego oświetlenia może wygenerować wzrost sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent! Dobrze zatem wykorzystać potencjał, który daje odpowiednie oświetlenie sklepowe. Z pewnością z własnego doświadczenia wiemy, że nie sięgnęlibyśmy po chleb, który nie wygląda świeżo i apetycznie. Bardzo często nie jest to jednak wina wypieków samych w sobie, a właśnie odpowiednio dobranego oświetlenia.
Jeżeli myślimy o miejscu, jakim jest piekarnia, z pewnością kojarzy się nam ona przede wszystkim z żółtymi, złocistymi, ewentualnie brązowymi barwami. Dlatego też w piekarni lub stoiskach z wypiekami zastosować należy barwy, które będą ten kolor podkreślać oraz wydobędą z produktów świeży wygląd. W tym przypadku musimy zwrócić szczególną uwagę na współczynnik odwzorowania kolorów CRI. Im będzie on wyższy, tym bardziej podkreśli i wydobędzie pożądane przez konsumentów barwy. Oznacza to, że w przypadku oświetlenia naszej piekarni powinniśmy wybrać CRI 90 lub wyższe. Tylko wtedy wypieki będą sprawiać wrażenie bardziej nasyconych, świeżych i apetycznych. Wybranie niższej wartości zdecydowanie przytłumi ich naturalny kolor. Każdorazowo powinniśmy wybierać zatem ciepłe światło, które będzie posiadało duży współczynnik światła czerwonego. Ta kombinacja nadaje produktom atrakcyjny dla konsumentów wygląd. Takie oświetlenie również wpływa na samopoczucie samych klientów, ponieważ w odróżnieniu od światła zimnego, sprawia ono, że są oni bardziej zrelaksowani i spokojni.
Oczywiście dobór odpowiedniej barwy to połowa sukcesu. Należy jeszcze zadbać o właściwe jej rozmieszczenie. Warto zdecydować się na oświetlenie punktowe, które delikatnie podświetli najważniejsze produkty, skupiając przy tym na sobie wzrok klienta. Jest to rozwiązanie, które doskonale sprawdzi się również do witryn sklepowych, przyciągając wzrok do konkretnych produktów. To, co natomiast jest niedopuszczalne, to dosłowne rażenie światłem kupujących. Lampy muszą zostać rozmieszczone w sposób przemyślany, ponieważ w innym przypadku mogą wręcz przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Warto również pamiętać, aby oświetlenie piekarni było możliwie jak najbardziej minimalistyczne, ponieważ tylko wtedy będzie skutecznie sprawowało swoją funkcję. Zdecydowanie chcemy uniknąć sytuacji, w której to lampy będą bardziej przykuwały i tym samym rozpraszały wzrok klienta od pieczywa i wypieków.
Przy oświetlaniu pieczywa najlepiej skupić się na wyborze technologii LED. To, o czym musimy szczególnie pamiętać, to aby nasze lampy posiadały atest. Dzięki niemu możemy mieć stuprocentową pewność, że generowane światło w żaden sposób nie wpłynie na jakość naszego pieczywa i tym samym – na zdrowie konsumentów. Dodatkowo diody LED nie emitują promieniowana UV, które może zdecydowanie wpływać na jakość żywności. Kolejny plus to energooszczędność. Nie musimy inwestować w lampy, które cechuje duży pobór prądu, ale są w stanie zapewnić nam optymalną jakość barw. Takie barwy możemy uzyskać także za sprawą technologii LED.