Jak możemy się domyślić, wysoka temperatura nie jest sprzymierzeńcem w zachowaniu świeżości owoców, warzyw oraz innych produktów żywnościowych. I pomimo że w supermarketach zazwyczaj zachowywana jest temperatura na stałym poziomie, to nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, jak dużo ciepła mogą generować tradycyjne halogeny czy świetlówki. Wiemy, że odpowiednie oświetlenie produktów wpływa na ich atrakcyjność i często przekłada się na wybory konsumentów. Doświetlanie ich z zastosowaniem nieodpowiedniej technologii, która generuje promienie UV oraz IR, zdecydowanie przyspieszy psucie się żywności. W tym przypadku nasuwa się przede wszystkim jedno rozwiązanie, jakim jest zainstalowanie oświetlenia LED. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy doświetlać żywność w dowolny przez nas sposób, bez obawy o to, że utraci ona swoją świeżość.
Jasne białe światło, pomimo że może odpowiednio doświetlić większość produktów, nie będzie idealnym rozwiązaniem na każdym dziale sklepowym. Do każdej grupy produktów trzeba podejść osobno i obmyślić strategię ich oświetlania. Wspomniane jasne białe światło idealnie sprawdzi się na alkohole a o oświetleniu pieczywa pisaliśmy wcześniej. Warzywa i owoce doświetlamy ciepłą barwą. Odpowiednio dobrane parametry pozwolą nam uniknąć strat, psucia się, blednięcia oraz odbarwiania produktów, a co za tym idzie – marnowania żywności na tak szeroko zakrojoną skalę, jak do tej pory.
Skupmy się zatem na kwestii odpowiedniego doboru oświetlenia pod poszczególne partie produktów. Wspomniane wcześniej warzywa i owoce nie lubią zacienionych miejsc, w których to szybciej się odbarwiają, tracą swoje charakterystyczne kolory i co za tym idzie – zdecydowanie pogarsza się ich atrakcyjność dla konsumentów. Trzeba je zatem oświetlić odpowiednim widmem światła, które podkreśli ich walory wizualne. Jak już wspomnieliśmy, wygenerowanie tego typu światła standardowymi żarówkami będzie wiązało się z emitowaniem dużych temperatur. W tym przypadku musimy znaleźć złoty środek pomiędzy odpowiednią barwą a zachowaniem świeżości naszych owoców. Odpowiedź nasuwa się sama – jest to oświetlenie LED, które generuje aż 80% mniej ciepła niż standardowe rozwiązania.
Kolejną kategorią produktów, które występują w supermarketach na dość dużą skalę, będą sery. Światło przyśpiesza reakcje utleniania się tłuszczy w tego typu produktach. Co najważniejsze, taki ser wystawiony nawet na kilka godzin nieodpowiedniego światła, może zdecydowanie zmienić swój wygląd, a przede wszystkim także smak. Nadmierne światło w połączeniu z ciepłem może również powodować rozkład beta-karotenu w serze, a to dla konsumentów oznacza bledszy i zdecydowanie mniej atrakcyjny wygląd.
Podobnie jak sery, wędliny także pod wpływem światła ulegają utlenianiu, co w efekcie skutkuje znacznym pogorszeniem ich barwy. Na skutek zachodzących procesów zazwyczaj stają się one lekko brązowe lub białe, co zdecydowanie wpłynie na wybory kupujących. Kto z nas zdecydowałby się na zakup produktu, który na pierwszy rzut oka nie wygląda zbyt świeżo? Nawet jeżeli zapewnienia sprzedawcy co do ich jakości i smaku byłyby prawdziwe to i tak kwestia estetyczna i wizualna gra w naszych wyborach znaczną rolę. Generowane przez tradycyjne lampy ciepło również rzutuje na jakość wędlin. Sprawia, że ulegają one wysychaniu, kurczą się i zdecydowanie nie wyglądają zbyt apetycznie. Zastosowanie różowej barwy może zdecydowanie wpłynąć zarówno na atrakcyjność mięsa, jak i na realnie spowolnienie procesów w nim zachodzących.
Podobnie jak z mięsem i wędlinami, ryby również bardzo szybko wysychają, a także tracą barwę w styczności ze standardowym silnym oświetleniem. Ponadto procesy, które uruchamiają, mogą intensyfikować charakterystyczny rybi zapach, który raczej odstrasza większość klientów, aniżeli zachęca ich do zakupu. Zastosowanie odpowiedniego oświetlenia sklepowego LED na stoisku rybnym pozwoli zarówno przedłużyć świeżość tych produktów, jak i wydobyć z nich atrakcyjny wygląd. Aby osiągnąć taki efekt, najlepiej zastosować współczynnik oddawania barw CRI na poziomie 90 żeby lepiej oddać kolory produktów (im większy, tym bardziej atrakcyjny będzie wydawał się nasz produkt).